bg
boy
Rastiemie. Učíme sa. Športujeme. Vyhrávame.
girl boy
Rastiemie. Učíme sa. Športujeme. Vyhrávame. Rastiemie. Učíme sa. Športujeme. Vyhrávame.
20.03.2021

Prečo sú počítačové hry nebezpečné?

Toľko krát spomínaná téma. „Odlož už ten džojstik.“ „Vypni xbox.“ „Najskôr úlohy, potom počítač.“ „Tie hry ti škodia!“....naozaj? A prečo? Sú všetky škodlivé? Ako viem, ktorá je bezpečná a ktorá nie? A čo to je vlastne bezpečná hra? ...poďme na to pekne postupne.

Hra je prirodzenou súčasťou ľudského života. Najmä detského. Prostredníctvom hry si deti dokážu osvojovať nové zručnosti a získavať nové skúsenosti. Je pre nich zábavou, relaxom i spoločenskou aktivitou. V posledných rokoch si čoraz väčší priestor získava hranie hier na počítačoch, mobiloch a hracích konzolách.

Pozrime sa na dôvody, prečo sú hry pre naše deti atraktívne:

  1. interaktivita: vyžaduje sa aktivita dieťaťa, ktoré zároveň získava okamžitú spätnú väzbu ako reakciu na svoje konanie,
  2. dynamickosť: počítačový program neustálou reakciou na podnety dieťaťa vytvára a udržiava s ním vzťah, ktorý je plný dynamickosti,
  3. dramatickosť: hry  ponúkajú    napínavý  príbeh,  ktorý  obsahuje  všetky prvky  dramatickosti:  najmä  zápletku, zauzlenie  príbehu,  kolíziu, vyvrcholenie,  dobrodružstvo,
  4. obsah  hry: videohry  a  počítačové  hry  sa    vzťahujú  na  literárne  diela, komiksy, spoločenské hry, ktoré deti poznajú, a preto sú pre nich ešte príťažlivejšie,
  5. spolutvorcovstvo: hry umožňujú deťom byť spolutvorcami a aktérmi hry spolu  určovať pravidlá, ovplyvňovať správanie virtuálnych hrdinov, rozvíjať a určiť koniec príbehu,
  6. vtiahnutie  dieťaťa  do  mediálnej  reality: žiaci  sa  môžu  vžiť  do  roly (postavy), do ktorej sa v skutočnosti nikdy nedostanú: detektíva, tajného agenta,  vesmírneho  bádateľa,  stávajú  sa stroskotancami,  pirátmi, záchrancami  -  to  je  tiež  prvkom  zábavy:  zúčastniť  sa  deja  počítačovej reality v role centrálneho hrdinu, od ktorého všetko záleží,
  7. zážitok z "víťazstva": hry sú prostriedkom ako zažiť dobrý pocit z výhry. Tento pocit si však musia zaslúžiť aj za cenu ničenia, zabíjania - to sú najčastejšie  prostriedky  zábavy  najmä  v  akčných  počítačových  hrách  a zároveň prostriedky ako zažiť pocit výhry a úspechu,
  8. blízkosť životnej realite: obsahy počítačových hier a videohier nadväzujú na životné situácie ľudí (mediálne i nemediálne prezentované) spôsobom ponuky životných rolí, spôsobov konania, ktoré sú príťažlivé i pre deti.

Všímajme si, aké hry hrá naše dieťa (rozdelenie hier podľa žánru):

  • akčné: obsahom býva násilie, napríklad hráč hráva za postavu, ktorá má plniť nejakú misiu (napríklad Call of Duty, vojaci 2. svetovej vojny),
  • strategické: sú viac taktické ako akčné. Ich cieľom je dosiahnutie ekonomickej prevahy, alebo porazenie súpera vojensky,
  • športové: sú zamerané na rôzne typy športov, ako je hokej, baseball, kriket a podobne,
  • dungeony (z angl.: dungeon – väzenie, žalár): typická a najčastejšia je MMORPG – Massively multiplayer online role playing game, tzv. hromadná hra na hrdinov. Tieto hry hráva hráč sám, plní úlohy, ktoré sú dané, a svoju postavu si vylepšuje tým, že požadovanú úlohu splní (napríklad zlikviduje nepriateľov), za čo dostáva body, alebo plnením questov (úloh) nachádzajúcich sa na serveri,
  • dobrodružné (adventury): v hre sa rieši nejaký príbeh, záhada, napríklad detektívna záhada.

Aké sú negatívne stránky hrania pc hier?

- Deti sú veľmi náchylné opakovať po osobách, s ktorými sa dokážu stotožniť. Väčšina násilných hier umiestňuje hráča do pozície strelca či iného vykonávateľa násilných činov, čím vytvára spojenie medzi agresorom z hry a hráčom ovládajúcim hru.

- Deti sa ľahšie a dobrovoľnejšie učia, ak za svoje snaženie dostanú odmenu. Násilné hry poskytujú veľké množstvo odmien najnásilnejšiemu či najagresívnejšiemu hráčovi, čím ďalej podporujú tieto črty, keď sa hráč snaží získať ďalšie a ďalšie odmeny.

- Násilné PC hry zvyšujú tep, krvný tlak, hladiny adrenalínu a testosterónu. Počas hry je fyziologický stav dieťaťa/hráča veľmi podobný stavu osoby počas boja.

- Deti a dospievajúci, ktorí sa frekventovane venujú online hrám, mávajú častejšie zhoršené interpersonálne vzťahy, bývajú vo zvýšenej miere úzkostní.

- Hranie takýchto hier zvyšuje hráčovo vnímanie nepriateľstva zo strany jeho blízkych. Názor, že okolitý svet je nepriateľskejší, vyúsťuje do agresívnejšieho správanie detí, depresie, negatívneho sebavnímania a odmietania spoločnosti.

- Ďalším negatívom je sociálne riziko počítača. Dieťa, žiak odkázaný len na počítač môže byť ochudobnený o životne dôležité skúsenosti.

- Množstvo času, ktorý venujú týmto hrám, sa u nich odrazí aj v zhoršení školského prospechu, mávajú tiež časté problémy vo vzťahoch s najbližšími, v rodine.

- Časté a pravidelné hranie môže viesť k vytvoreniu závislostí. V ojedinelých prípadoch pravidelné hranie – bez prestávok môže viesť dokonca k smrti.

- Je tu aj zdravotné riziko - zanedbávaná a zhoršená je hygiena, bývajú problémy so spánkom, problémy so stravovacími návykmi (deti sa jednoducho popri hraní zabudnú najesť), zhoršený zrak, bolesti hlavy, pri dlhodobom hraní pc hier bol preukázaný aj vzostup obezity, nadváha detí, ťažkosti so šijou a bedrovou chrbticou, zlé držanie tela.

Počítačové hry však nemajú len negatívne stránky ale aj pozitívne. V mnohom však záleží od výchovy, prostredia, psychického stavu jedinca, kamarátov, druhu hry, ktorú preferuje, koľko času jej venuje a množstva ďalších faktorov. Zaobchádzanie s počítačom je v súčasnosti nevyhnutná súčasť základného vzdelania a počítačová gramotnosť sa stala dôležitou súčasťou gramotnosti jedinca. 

 Pozrime sa aj na kladné stránky hrania PC hier:

  • cvičenie logického myslenia, priestorovej orientácie, strategického  myslenia,  fantázie, koncentrácie pozornosti,
  • zdokonaľovanie sa v cudzích jazykoch (väčšina PC hier je v anglickom, príp. nemeckom jazyku a teda aby sa zdokonaľoval v hre musí sa hráč zdokonaľovať aj v jazyku) v rámci neformálneho učenia,
  • podpora  sociálnych  kompetencií  (hraním  v dvojiciach)  pre  tvorbu  a  udržanie priateľstiev s vrstovníkmi,
  • PC hry pomáhajú odbúravať stres z vyučovania, zabudnúť na problém, oddýchnuť si,
  • prosociálne hry, v ktorých dieťa buduje a stará sa o mesto, prípadne ochraňuje ľudí a zvieratá, sú vhodné na rozvíjanie empatie a kladných povahových vlastností,
  • vzdelávacie hry môžu pomôcť pri dosahovaní lepších výsledkov v škole. Pri takýchto hrách môžete dieťa na chvíľu nechať osamote a o nič sa nestarať,
  • pomáhajú tiež v terapii dyslexie, či pri poruchách ADHD (existujú rôzne aplikácie, programy do tabletu, alebo do PC, ktoré sa využívajú pri reedukáciach vývinových porúch učenia, pri tréningoch koncentrácie pozornosti, logického myslenia, pamäte a pod.).

Ako rodič (ale aj dieťa) rozpozná, či je hra bezpečná alebo nie?

Organizácia Interactive Software Federation of Europe (Európska interaktívna softvérová federácia – ISFE) vyvinula jednotný vekový klasifikačný systém s názvom PEGI. K tejto federácií patrí veľké množstvo firiem zaoberajúcimi sa hrami. Spomínaný systém PEGI slúži na to, aby sa deti nestretli s hrami, ktoré nie sú pre ich vekovú kategóriu vhodné.

Klasifikácia počítačových hier podľa systému PEGI:

Rozpoznanie podľa vekových kategórií:

3: Toto označenie znamená, že danú hru by nemalo hrať dieťa mladšie ako 3 roky. Obsah hier, označených týmto ratingom je považovaný za vhodný takmer pre všetky vekové skupiny. Istá úroveň násilia je (v humornom kontexte) akceptovateľná (Bugs Bunny alebo Tom & Jerry). 

7: Toto označenie znamená, že danú hru by nemalo hrať dieťa mladšie ako 7 rokov. Hry, ktoré by mohli byť normálne ohodnotené nálepkou PEGI 3, ale obsahujú scény, ktoré môžu naháňať hrôzu.

12: Toto označenie znamená, že danú hru by nemalo hrať dieťa mladšie ako 12 rokov. Tieto hry môžu zobrazovať určitou mieru násilia, stále však iba voči fantazijným postavám. Nahota môže byť do určitej miery zobrazená, prípadné vulgárne prejavy musí byť mierne a bez sexuálneho významu.

16: Danú hru by nemalo hrať dieťa mladšie ako 16 rokov. Tento rating upozorňuje na to, že násilie alebo sexuálne aktivity sú v hre zobrazené rovnako, ako v reálnom živote. V hre teda môžeme vidieť používanie tabaku a drog, a vykreslenie kriminálnych a sexuálnych aktivít.

18: Klasifikácia pre dospelých je aplikovaná, ak je v hre prítomné zobrazenie hrubého násilia alebo špecifických druhou násilia.

   hra obsahuje nepekné slová                                                                                             

  hra obsahuje zobrazenie násilia                                 

 hry, ktoré nabádajú alebo vyučujú hazardné hry 

 hra môže byť strašidelná alebo môže vyľakať malé deti                                             

 hra sa zmieňuje o drogách alebo zobrazuje užívanie drog

   hra zobrazuje nahotu a/alebo sexuálne správanie alebo sa zmieňuje o sexe             

  hra obsahuje zobrazenia alebo materiály, ktoré môžu nabádať k diskriminácii 

  Ak je online hra na webstránke označená ako „PEGI OK“, znamená to, že túto hru môžu pokojne hrať hráči všetkých vekových kategórií, pretože neobsahuje žiaden nevhodný obsah. Hra teda NESMIE obsahovať žiaden z nasledovných prvkov: - násilie, sexuálna aktivita alebo sexuálne narážky, nahota, nadávky, hazardné hry, propagácia alebo užívanie drog, propagácia alkoholu alebo tabaku a strašidelné scény – a teda hra je pre teba vždy vhodná. 

Ako viem, že moje dieťa môže byť závislé od počítačov a počítačových hier?

Rozlíšiť hranicu medzi koníčkom, odpočinkom od závislosti môže byť veľmi ťažké. Avšak, môžeme u detí sledovať určité príznaky závislosti na PC a PC hrách:

  • stavy podobné tranzu pri hraní hier
  • vzpieranie sa rodičovským zákazom hrania
  • neschopnosť dodržiavať časový limit pre hranie
  • strata kontroly nad časom stráveným za PC
  • zmena psychického stavu (nepokoj, nervozita)
  • klamanie (dieťa klame rodičovi o skutočnom čase na PC)
  • zmena osobnosti – žije dvojitý život, menia sa jeho hodnoty a morálne štandardy,
  • emocionálna nestabilita - pocit šťastia pri zapnutí počítača, pocity viny z množstva času stráveného pri ňom, zanedbanie povinností,
  • zúfalstvo - mimoriadne podráždené reakcie, ak nemôže stráviť čas pri počítači, obhajoba svojho práva využívať počítač,
  • fixácia - myslenie na počítač aj pri iných aktivitách, počítač a pripojenie na internet sú dôležitejšie ako veci, ktoré boli dôležité predtým.

Ako predchádzať závislosti na počítačových hrách?

  • sledujte, aké hry hrajú deti – aké majú označenia – podľa PEGI, čo sa v hrách odohráva,
  • uvedomte si, že niektoré hry majú aj kladné stránky (vymenované vyššieJ),
  • hrajte hry spolu s dieťaťom a potom si o nich rozprávajte – pomáhate tak rozlišovať fikciu od reality, správne od nesprávneho,
  • stanovte striktné limity, kedy dieťa môže hrať a kedy nie (a dodržiavajte ich!!!!!! Nepovoľte ani po silnom prehováraní!),
  • dávajte pozor, aby dieťa nehralo hry u kamarátov (nemáte tak pod kontrolou aké hry hrá, koľko času pri nej strávi a pod.),
  • zistite, či dieťa hraním počítačových hier neuteká od nejakého problému,
  • v priebehu hrania veďte dieťa k tomu, aby si po určitej prestávke urobilo prestávku,
  • deti sa učia najviac napodobňovaním – dajte dieťaťu zmysluplný príklad trávenia voľného času!
  • vytvárajte dieťaťu taký svet, aby nemali potrebu si vytvárať nový – online svet,
  • podporujte dieťa v iných záujmoch, hrajte vy s ním futbal, tenis, spoločenské hry, čokoľvek aby nemuselo hrať na PC,
  • predchádzajte tomu, aby sa dieťa nudilo – zapájajte ho aj do domácich prác,
  • nainštalujte si do zariadenia systém rodičovskej kontroly - kde sa dá presne nastaviť časový rozvrh. V určenej dobe sa počítač alebo internetový prehliadač automaticky vypnú. Rovnako môžete pomocou blokovacieho softvéru zabrániť prístupu na čet, k sociálnym sieťam, pornografii alebo online hrám,
  • posilňujte zdravé sebavedomie dieťaťa, zaujímajte sa o to, čo vaše dieťa trápi, čo ho teší...
  • Budeme Vám veľmi držať palce, aby ste to s dieťaťom v dnešnej digitálnej dobe zvládli v rámci prijateľných možností!

     

    Spracovala: Mgr. Dominika Briliaková

    Použité zdroje:

    Kačinová a kol. – Mediálna výchova pre 9. ročník, 2007

    Benkovič a kol. – Počítačové hry, dôsledky na život a fungovanie mladého jedinca, 2011

    Kinčík – Násilie v počítačových hrách

    https://pegi.info/nl

    https://www.zodpovedne.sk/

    http://poradenskecentrum.cz/pocitacova-zavislost.html

    https://vlcata.sk/vplyv-hier-na-psychiku-a-spravanie-deti/

    https://oskole.detiamy.sk/clanok/pocitacove-hry-a-ich-vplyv-na-dieta

     

Cookies nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Kliknutím na tlačidlo "Súhlasím" vyjadrujete súhlas s anonymným používaním a uchovávaním cookies. Viac informácii

Súhlasím